Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Wat is goed werkgeverschap en hoe kan het jou helpen? (+ 4 tips!)

In het burgerlijk wetboek wordt er gesproken over ‘goed werkgeverschap’. In Artikel 7:611 staat vastgesteld dat de werkgever zich als ‘goed werkgever’ moet gedragen. Maak je geen zorgen, in dit artikel gaan we hier echt niet inhoudelijk op in. We zullen kort uitleggen wat het inhoudt, hoe je dit als werkgever kunt doen en wat de voordelen voor jou als werkgever hiervan kunnen zijn!

26 augustus 2022 in Blog
Wat is goed werkgeverschap en hoe kan het jou helpen? (+ 4 tips!)

Goed werkgeverschap bestaat uit 6 beginselen:
(Ondernemen met personeel , 2022)

  1. Gelijkheidsbeginsel
    Iedere werknemer, in dezelfde situatie, dient gelijk behandeld te worden.
  2. Vertrouwensbeginsel
    Een werknemer mag erop vertrouwen in de door de werkgever gekweekte verwachtingen.
  3. Verworven recht
    Verworven rechten van de werknemer, die niet in een arbeidsovereenkomst staan, worden beaamd door de werkgever.
  4. Motiveringsbeginsel
    Beslissingen welke invloed hebben op een werknemer moeten door de werkgever uitgelegd kunnen worden. Hierdoor geef je de werknemer de mogelijkheid zich te verweren.
  5. Evenredigheidsbeginsel
    Beslissingen die minimale impact hebben op de werkgever maar een grote impact hebben op de werknemer zijn onevenredig. Niet eerlijk. Zij vallen hierdoor niet onder goed werkgeverschap.
  6. Zorgvuldigheidsbeginsel
    Er dient zorgvuldig met de werknemer en informatie omtrent de werknemer omgegaan te worden. Hieronder vallen bijvoorbeeld een onderzoek plicht, de plicht tot informeren en de verzekeringsplicht.

Hier kan aan toegevoegd worden dat een werkgever geen misbruik mag maken van bevoegdheden. Hoewel de werkgever in de praktijk vaak een sterkere positie heeft, is het voor de werknemer niet gewenst dit ook zo te ervaren. 

Positiviteit
In het arbeidsrecht, en dan vooral bij grotere meningsverschillen tussen werknemer en werkgever, is goed werkgeverschap voor beide partijen een belangrijk onderwerp. Om deze reden wordt er vaak naar goed werkgeverschap gekeken wanneer er iets niet goed gaat. Maar waarom zouden we dit onderwerp niet eens van de andere kant bekijken? Hoe kan goed werkgeverschap ingezet worden om positieve doelen te behalen?

Employer branding
Iedereen heeft hiermee te maken, een te kort aan personeel. Naast werkgevers, ervaren ook werknemers hiervan de gevolgen. Zo is de werkdruk momenteel hoger dan een tijd geleden. Employer Branding kan een grote rol spelen in het behouden van werknemers en vormt hierin een steeds groter aandeel sinds de opkomt van Social Media. Goed werkgeverschap is dus in principe een belangrijk gedeelte, dan wel niet de basis, van je employer branding.

Kosten besparen
Enkele cijfers op een rij wanneer het gaat om de kosten van het werven van een nieuw personeelslid (De ondernemer.nl, 2019):

  • Het kost een bedrijf gemiddeld 65 dagen om een vacature te vervullen.
  • Ongeveer 1 op de 10 kandidaten verlaat binnen een jaar het bedrijf.
  • De gemiddelde kosten per vacature in 2021 lagen op €3818,- (CHRO, 2021).

Na het zien van deze cijfers (en wellicht een vrij snelle berekening) kan je voorstellen dat er dus aardig wat kosten worden gemaakt door de werving en selectie bedrijven. Dit wordt bevestigt wanneer we kijken naar de omzet in de gehele Nederlandse recruitment branche van afgelopen jaar, namelijk 17.7 miljard euro (World Employment Confederation , 2021).

Goed werkgeverschap kan een toevoeging zijn wanneer het gaat om het verlagen van deze kosten.
Naast de werving- en selectiekosten die bespaard blijven, wordt er ook bespaard op de kosten van het inwerktraject en eventuele beginnersfouten die gemaakt kunnen worden door het nieuwe personeelslid. Een foutje is menselijk, maar voorkomen is beter na dan genezen!

Naast het besparen van deze kosten op de werving en selectie kan er ook gedacht worden aan de kosten die bespaard blijven wanneer het gaat om het inwerktraject en de mogelijke schade die kan voortkomen uit een beginnersfout door het nieuwe personeelslid.

Geluk brengt geluk
Wanneer mensen gelukkig zijn, stralen ze dit uit en wordt dit (meestal) opgemerkt door de mensen met wie ze samenwerken. Dit geldt ook voor de klanten met wie de werknemers samenwerken. Gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten!

Zo wordt word jij de beste werkgever!

  1. Vertrouwen
    Wanneer mensen het gevoel krijgen dat anderen hen vertrouwen, voelen zij zich vaak meer betrokken en krijgen zij meer (mentale) ruimte om zich te ontwikkelen. Dit kan ertoe leiden dat zij zich meer thuis voelen binnen het bedrijf.
  2. Betrokkenheid
    Betrek mensen in de besluitvoering! Geef hen de ruimte om hun ideeën te uiten en zorg ervoor dat er echt geluisterd wordt naar deze meningen en ideeën. Organiseer bijvoorbeeld eens een meeting waarin alle cijfers, operationele- en strategische zaken op tafel worden gelegd komen. Laat vervolgens het personeel hun mening geven of organiseer een brainstormsessie waarin zij mee mogen denken aan nieuwe projecten of verbeteringen. Pro tip: organiseer je een dergelijke meeting en zijn er bepaalde successen behaald? Vier deze! (en leg dit vast op beeld voor je Employer Branding)
  3. Ontwikkeling
    Voer eens een ontwikkelingsgesprek in plaats van een beoordelingsgesprek! Luister naar de ambities van werknemers  en probeer dit te faciliteren waar mogelijk. Het resultaat? Persoonlijke en professionele ontwikkeling voor zowel de werknemer als voor jou zelf!
  4. Gelijkheid (met rekening)
    Iedereen verdiend gelijk behandeld te worden. Niemand mag buitengesloten, laat staan gepest worden! Het is dus belangrijk dat een goede werkgever hierover waakt. Daarnaast is het belangrijk dat er rekening gehouden wordt met het verschil in de behoeften van verschillende personen. Dit kan een complexe sociale puzzel zijn, maar wel eentje waardoor mensen het gevoel krijgen bij een groep te horen én met hun een verhaal ergens terecht te kunnen. Daarnaast is dit ook een ‘hot-topic’ wanneer het gaat om Employer Branding!

Bibliografie
CHRO. (2021, juni 9). Recruimenttrends 2021 tempo te hoog voor veel corporates. Opgehaald van CHRO : https://chro.nl/artikel/recruitmenttrends-2021-tempo-te-hoog-voor-veel-corporates/

De ondernemer.nl. (2019, mei 2). Wervingskosten per medewerker kunnen lager. Opgehaald van De ondernemer: https://www.deondernemer.nl/personeel/wervingskosten-per-medewerker-4-494-euro-kunnen-lager~1104019?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ondernemen met personeel . (2022, maart 22). Wat houdt goed werkgeverschap in? . Opgehaald van Ondernemen met personeel: https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/orienteren/arbeidsrecht/wat-houdt-goed-werkgeverschap

World Employment Confederation . (2021). Economic Report 2021. Opgehaald van WECglobal : https://wecglobal.org/uploads/2021/02/WEC-Economic-Report-2021.pdf

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)
  • Vacatures per regio

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk